Rabu, 27 April 2016

Ibu Hjh Saleha dari Pasir Gudang, Johor, Malaysia Melaksanakan Aqiqah cucunda di RAMUA

Alhamdulillah, Bulan April yang penuh berkah ini Rumah Anak Yatim Makanul 'Ubudiyah Aceh (RAMUA) kembali mendapat bantuan untuk anak-anak yatim dan fakir miskin yang tinggal di RAMUA. 

Bantuan kali mengalir dari Ibu Hjh. Saleha Abd Wahab daripada Pasir Gudang, Johor, Malaysia. Ibu Saleha telah memberi infaq berjumlah sejumlah uang Rp 3.500.000 (tiga juta setengah) yang di sempurnakan dengan acara 'aqiqah cucunda beliau bernama Adam bin Ishak.  Acara aqiqah disertakan dengan acara tahlilan  dan d dila untuk Almarhum Hj. Kassim bin Said (bapa mertua Ibu Hjh. Saleha).

pada Kamis Pagi (21/04) dijalankan kegiatan sembelihan 'aqiqah satu ekor kambing yang di beli dari Pasar Haiwan Sibreh Aceh Besar oleh pengurus RAMUA.  Pihak RAMUA juga membeli buah-buahan serta minuman untuk memeriahkan kenduri 'aqiqah yang berlangsung siang harinya. 

Pengurus RAMUA sedang bersiap-siap melakukan sembelihan Kambing

Kambing 'aqiqah untuk cucunda Ibu Hjh Saleha
Proses pembersihan Kulit kambing oleh pengurus RAMUA
Daging dipisahkan dari tulang untuk dibuat masakan Gulai Kambing Aceh



Daging kambing dimasak makanan Khas Aceh Gulai Kambing,


Alhamdulillah acara kenduri dengan menyantap  daging 'aqiqah dapat  nikmati anak-anak yatim yang tinggal di RAMUA denga makan tengah hari selepas kegiatan sekolah dan diperuntukan buat makam malam.




Selepas Shalat Maghrib acara di lanjutkan dengan pengajian Surah Yassen dan Tahlil untuk
Almarhum Hj. Kassim bin Said (bapa mertua Ibu Hjh. Saleha). 

Ketua pengurus Rumah Anak Yatim Makanul 'Ubudiyah Aceh sangat berterima kasih atas bantuan dan acara aqiqah yang diselenggarakan di RAMUA Aceh, Tgk. Mualim Ibrahim mengucapan jazakumullahu khairan utk Ibu Hjh. Saleha. semoga terus terjali silathurahmi dan IBu Hjh Salehah diberi balasan yang besar dari Allah subhanallahu ta'ala. Ammiin.

0 komentar:

Posting Komentar

hadis

"Barangsiapa mengambil anak yatim dari kalangan Muslimin, dan memberinya makan dan minum, Allah akan memasukkannya ke surga, kecuali bila is berbuat dosa besar yang tidak terampuni.( HR. Turmudzi)